Zwangerenvragen.nl

Vragen, antwoorden en informatie rondom de zwangerschap: zwanger worden, zwanger zijn, de bevalling en je baby

Home / Zwangerschap / Voeding tijdens zwangerschap: wat wel en wat niet eten?

Voeding tijdens zwangerschap: wat wel en wat niet eten?

Voeding tijdens zwangerschap: wat moet je nu allemaal eten en wat eet je nu beter niet? We leggen het je uit.

Goede en gevarieerde voeding tijdens zwangerschap

Je baby ontwikkelt zich volop. Vanaf de eerste maand van je zwangerschap haalt hij alle voedingsstoffen uit je lichaam die nodig is om te groeien. Je hoeft nu je zwanger bent niet zo veel meer te eten, maar het is wel belangrijk om vitaminerijk voedsel en gevarieerd te eten. Combineer steeds iets uit de volgende categorieën: groenten/fruit, brood/pasta/peulvruchten, vlees/vis/ei/zuivel/vleesvervangers, vetten/olie, water. Elk van deze voedingsmiddelen levert een bijdrage aan de hoeveelheid voedingsvezels, vitaminen en mineralen die jij en je kleintje dagelijks nodig hebben.

  • groenten en fruit leveren de noodzakelijke vezels, vitamines en mineralen.
  • zetmeel is een bron van trage koolhydraten, waarvan je hongergevoel minder snel terugkeert.
  • proteïnen (vlees/vis/ei) zijn brandstof voor de spieren en voor het lichaam in het algemeen. Ze helpen de baby zijn spieren en botten te ontwikkelen.
  • calcium is belangrijk voor de botten en tanden en wordt geleverd door zuivelproducten, zoals melk en yoghurt. Calcium is één van de essentiele elementen voor een goede groei van je baby.
  • vetstoffen zorgen voor de nodige reserves, want als jij geen reserves hebt, hoe kan je baby dan goed groeien? Met name in het derde trimester heb je hier extra behoefte aan.

Belangrijke vitamines

Foliumzuur
De allerbelangrijkste is foliumzuur. Als je lichaam hier een tekort aan heeft, kan je baby hier nadelige gevolgen van ondervinden. Alhoewel het gelukkig niet vaak voorkomt, zijn aangeboren afwijkingen zoals een open ruggetje of een hazenlip hier meestal aan te wijten. Van nature komt foliumzuur voor in groene groenten, (spinazie en broccoli, … ), peulvruchten en eieren. De hoeveelheid die je dagelijks via de normale voeding binnen krijgt, is niet voldoende. Daarom moet een zwangere vrouw per dag 0,4 mg. extra innemen tot en met de 11e zwangerschapsweek. Was je nog niet begonnen met het slikken van foliumzuur op het moment dat je zwanger wilde worden, begin hier dan nu alsnog mee.

Vitamine D
Het is ook aanbevolen om extra vitamine D te slikken. Vitamine D bevordert de opname van calcium uit de voeding. Hierdoor krijgt je baby sterke botten. Maar ook om je eigen beendergestel in goede conditie te houden is vitamine D noodzakelijk als je zwanger bent. Neem dagelijks 10 microgram extra als je een lichte huid hebt. Heb je een donkere huid, draag je een hoofddoek of een sluier dan is dat niet voldoende. In dit geval is dagelijks 20 microgram extra de gepaste dosering.

IJzer
Tevens is ijzer erg belangrijk. Als je hier een tekort aan hebt, ben jij degene die in moeilijkheden kan komen in plaats van de baby. Je loopt een risico op bloedarmoede, waardoor je je heel moe voelt en je immuunsysteem minder werkt. De volgende producten zitten boordevol ijzer: rood vlees, peulvruchten, granen en verse groenten. Als je ijzer combineert met vitamine C, bevorder je de opname. Drink daarom standaard een glas verse jus d’orange bij je maaltijd.

Tip: Neem dagelijks een tabletje met multi-vitaminen speciaal aangepast aan de behoefte van zwangere vrouwen, zoals Davitamon Compleet Mama. Zo sla je meerdere vliegen in één klap.

Wat niet eten tijdens de zwangerschap?

Er zijn ook een aantal voedingswaren die je nu maar beter even kunt laten staan, want ze kunnen een gevaar opleveren voor jou of je baby: bepaalde vissoorten, zoals vacuümverpakte gerookte zalm, rauwe of slecht gebakken of gekookte eieren en rauwmelkse kazen (au lait cru) geven het risico op listeriose en rauw/slecht doorbakken vlees en slecht gewassen rauwe groenten kunnen toxoplasmose veroorzaken. Wees matig met orgaanvlees, zoals lever en leverpastei. Dit bevat hoge hoeveelheden vitamine A en als je teveel van deze vitamine binnenkrijgt, kan dat schadelijk zijn voor je baby. En natuurlijk drink je nu geen alcohol!

Labels:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

2 Comments

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *